Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jako blesk z čistého nebe se mi do sluchátek zatoulala deska pro mě doposud neznámé party z Bostonu a od prvotního překvapení nadělila opravdu příjemné chvíle poslechu. OK GOODNIGHT jsou totiž zajímavou skupinou s velmi charismatickou zpěvačkou. Uvolněné rockové balady i ostřejší skutečně hard skladby v sobě nesou náladovou auru a s všudypřítomnou prog příchutí je to zajímavý koktejl, který mění chutě od akustické hravosti plné vzdušnosti přes orchestrální poprock až k prog rock/metalové síle a dokonce djentové hrubosti.
Mohlo by se zdát, že to všechno pohromadě nemůže fungovat, při prvním poslechu může takto složitě zařaditelná hudba opravdu působit neuspořádaně a svou stylovou košatostí až zmateně poskakovat mezi styly, ale rozhodně to je hned od začátku silný zážitek. Skupina totiž nejen, že mění styly skladbu po skladbě, ale neštítí se ani divokých zvratů uvnitř jednotlivých kousků. Kombinace jsou to zvláštní, ovšem aranžérská šikovnost, spojující vše do funkčních celků, je až neuvěřitelná. A k tomu tak trochu antagonisticky působící vokály, které jsou na jedné straně prvkem výrazně stmelujícím, na druhé straně ale svou mnohotvárností navyšují onu žánrovou pestrost. Casey Lee Williams je totiž přes své mládí zpěvulí parádních parametrů a zřejmě se projevuje i zkušenost, kterou nabyla už v opravdu mladého věku, kdy se podílela se svým otcem Jeffem Williamsem na soundtracku k seriálu RWBY.
OK GOODNIGHT jako by chtěli obsáhnout snad veškeré stylové spektrum, které se alespoň lehce dotýká progrockových základů. Pohybují se třeba v klidných akustických aranžích, bloudících kdesi v indierockových vodách, viz. jemná až rozněžnělá "The Bird" nebo závěrečná "The Rain", která jako by plavala na nadýchaném obláčku. Ladnost a dojemnost této skladby vyniká o to víc, že následuje po nejdrsnějším kousku "The Mountain", který prezentuje druhou extrémní tvář skupiny. Skladba dovršuje proměnu z náladových poloh do tvrdě metalové agrese, její djentová divokost už je regulérní nářez včetně vokálních výstřelků v podobě luxusního growlingu. Silová kytarová dravost pak čiší i z útočně nervní "The Bear", kde předvede hostující Elizabeth Hull hlasový rozsah od hodně drsného vokálu až kamsi blízko samotné Casey Lee Williams. Spolu se zmíněnou "The Mountain" a také s djentovou divokostí koketující klipovkou "The Snake" tak můžeme sledovat proměnu z jemně citlivých skladeb do poloh reálně hrubých.
A na cestě mezi zmíněnými extrémy si Američané hrají s dalším množstvím variací. Bravurně zvládají orchestrálně působící poprockovou rozevlátost, blízkou třeba Norům MEER. Tato přívětivá a optimistická poloha se asi nejsilněji zjevuje v "The Falcon". Ale i zde je cítit silně energický podtón, díky kterému se nakonec skladba překlopí v divoké progresivní běsnění. A je tu progmetalová parádička "The Crocodile", kde Casey svůj vokál dokáže posadit i do typického ječáku. Jak už jsem ale zmínil, málokterá skladba zůstane jen u jedné stylové polohy, takže i zde je to proloženo až jazzrockovými vyhrávkami.
Pomyslnou třešničkou na dortu je alegorická koncepce alba, které je textově zasazeno do světa zvířat. Ta se snaží bojovat o přežití v suchem zasažené krajině. Každý ať si v tom najde svou logiku i zamýšlenou výpověď o dnešním světě. Každopádně je album zřejmě divoce různorodé i díky dané koncepci a dějovým zvratům, které jednotlivé skladby řeší. Už z názvů se to ostatně dá odvodit, viz. například něžné a přívětivé "The Bird" (Pták) a "The Rain" (Déšť), psychedelicky působící "The Nightmare" (Noční můra) nebo zmíněná drsná "The Mountain" (Hora) a divoký "The Bear" (Medvěd). "The Fox And The Bird" je prostě komplexní dílo, které překračuje stylová zařazení a škatulka prog rock/metal je opravdu jen lehkým vodítkem.
Zajímavá rocková skupina s charismatickou zpěvačkou, u nichž se potkala snad až přehnaná pestrost. Uvolněné balady, akustická hravost, ale též až orchestrální poprocková hitovost v kombinaci se silovou prog kytarovou dravostí a dokonce až djentovou divokostí. Bohatý zážitek, kde nuda nebo jednotvárnost rozhodně nehrozí.
1. The Drought
2. The Fox and the Bird
3. The Raccoon (and the Myth)
4. The Journey
5. The Snake
6. The Nightmare
7. The Falcon
8. The Dream
9. The Bear
10. The Crocodile
11. The Bird
12. The Mountain
13. The Rain
Diskografie
The Fox And The Bird (2023) Under The Veil (EP) (2020) Limbo (2019)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pátek, 2. června 2023 Vydavatel: De Ligma Records
Zajímavá rocková skupina s charismatickou zpěvačkou a snad až přehnanou pestrostí. Uvolněné balady, akustická hravost, ale též až orchestrální poprocková hitovost v kombinaci s prog kytarovou dravostí a dokonce až djentovou divokostí. Pestrý zážitek, kde nuda rozhodně nehrozí.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.